Bemutatkozás Ügyintézés Miserend Hirdetések
FRISS HÍREK, LELKI ÉLET, PROGRAMOK
 KÖZÖSSÉGEK
 GONDOLATOK, IMÁK, ELMÉLKEDÉSEK
 SZENT KERESZTI ÜZENETEK
 ADOMÁNYOK - ADÓ 1%
 URNATEMETŐ
Budapest Külső-Ferencvárosi Szent Kereszt Plébánia
Pesti-Déli Espereskerület
1091 Budapest, Üllői út 145.
Telefon: (06 1) 378-03-56
Fax: (06 1) 378-03-56
E-mail: info@szentkeresztplebania.hu

Nagyböjti gondolatok 2013 - február 19.

Kosinszky Béla: Krisztus húsvéti misztériumát előkészítő szent negyven nap

Mindenekelőtt szeretnék magyarázatot adni a cím megválasztására. Nem lenne egyszerűbb a húsvétot előkészítő nagyböjtről beszélni? Kétségtelenül egyszerűbb lenne, de úgy érzem, mégis valami fontos veszne így el. A latint követő olasz szavak: Quaresima és Pasqua sokkal kifejezőbbek. A szent negyven nap (Quaresima) és az Úr átvonulása („pászkája”) a Bibliában mindig Istenre irányítják figyelmünket. Előkészületünk és ünneplésünk középpontjában ugyanis Jézus Krisztus, nem pedig a böjtölő, vagy nem böjtölő ember áll.
Meglehetősen furcsa, zavarba ejtő dolog egy külföldinek magyarázni, mit jelentenek a kereszténység legnagyobb ünnepéhez kapcsolódó magyar kifejezések: nagyböjt és húsvét. Mintha számunkra Krisztus húsvéti misztériuma az étkezés és az attól való megtartóztatás szintjén mozogna. Tisztában vagyok azzal is, hogy egyes értelmezések szerint a magyar húsvét szó nem a húshoz való visszatérésből származik, mindazonáltal az emberek többségében óhatatlanul ezt idézi fel.
A szent negyven nap különösképpen is a megtérés ideje. Bár már elmúlt hamvazószerda, most sem késő a megtérés útjára lépni. Az Istenhez való megtérés ugyanis mindennapos feladatunk. De miről is van szó? Talán nem árt újraolvasni, mit ír erről a II. Vatikáni Zsinat, mely annak idején nagy újdonságot jelentett, de – úgy tűnik – több mint 40 év nem volt elegendő a változások teljes körű megvalósulásához. Álljon itt tehát a Sacrosanctum Concilium, a liturgiáról szóló konstitúció két idevágó pontja:
„A szent negyven nap:
109. A nagyböjt kettős természetét – tudniillik, hogy (1) a keresztségre való emlékezés vagy előkészület és (2) a bűnbánat által a többet imádkozó és Isten igéjét figyelmesebben hallgató híveket előkészíti a húsvéti misztérium ünneplésére – mind a liturgiában, mind a liturgikus katekézisben meg kell mutatni. Ezért:

a) a nagyböjti liturgia keresztségi elemeit bőségesebben kell fölhasználni; és ha szükséges, egyeseket a régi hagyományból újra vissza kell állítani;
b) ugyanezt kell mondanunk a bűnbánati elemekről is. Ami a katekézist illeti, a bűn közösségi következményeivel együtt jól be kell vésni a hívők lelkébe a bűnbánatnak azt a sajátosságát, hogy a bűnt azért bánja, mert Isten megbántása az; nem szabad figyelmen kívül hagyni az Egyház szerepét sem a bűnbánattartásban, és sürgetni kell az imádságot a bűnösökért.

A bűnbánat gyakorlatai:
110. A nagyböjti bűnbánat ne csak belső és egyéni, hanem külső és közösségi is legyen. Hagyományos gyakorlatait úgy kell átalakítani, hogy megfeleljenek korunk követelményeinek, a különböző vidékek lehetőségeinek és a hívők életkörülményeinek. Ezeket a gyakorlatokat ajánlják a hívők figyelmébe a 22. pontban megnevezett hatóságok.
 Nagypénteken, az Úr szenvedésének és halálának napján azonban maradjon meg változatlanul mindenütt a szent húsvéti böjt, sőt ahol ez alkalmasnak látszik, ki kell terjeszteni nagyszombatra is, hogy így emelkedett és fogékony lélekkel érkezzenek el a hívők a föltámadás vasárnapjának örömeihez.” (A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, SZIT 20072)
 A zsinat tehát kiemeli keresztségünk titkának elmélyítését és a bűnbánatot, különösen annak közösségi formáit. Ennek része az Isten szavára való fokozott odafigyelés és az imádság. Az Anyaszentegyház gondoskodása révén a szentmisében minden nap válogatott olvasmányokat kapunk a belső megújuláshoz. A nagyböjti idő azonban nem önmagáért van, hanem elválaszthatatlanul összefügg a húsvéti misztériummal, Krisztus halál feletti győzelmével. A hagyományos fegyverek: ima, böjt, alamizsna; az irgalmasság testi és lelki cselekedetei eszközök és nem végső cél a szent negyven nap folyamán. Használjuk hát ezeket az eszközöket (a zsinat kifejezetten ajánlja a nagyszombati böjtöt), és így lépjünk be mi is abba az isteni valóságba, amit a zsidók a rabszolgaságból való kiszabadításként éltek meg.
Az első vasárnapi evangéliumból (Lk 4,1-13) vett „puszta” képe jól jellemzi ezt a készületi időszakot. A magány, a kiszolgáltatottság és az önmagunkkal való szembesülés helye. Ugyanakkor a pusztában, különösen délen, éjszaka csodálatos közelségbe kerülnek a csillagok. Szinte kézzel foghatóvá válik a menny világa. Az ember késztetést kap a végső dolgokról való elgondolkodásra.

 

BEMUTATKOZÁS | ÜGYINTÉZÉS | HITOKTATÁSHIRDETÉSEK
Imádunk téged Krisztus és áldunk téged, mert Szent Kereszted által megváltottad a világot! SZENT KERESZT PLÉBÁNIA